امروزه با گسترش روز افزون ارتباطات، و لزوم ارتباط مداوم با مشتری، شرکت های بسیاری رو به سوی استفاده از سیستم های تلفن گویا و اپراتور خودکار نموده اند. در گذشته اگر در کارت های ویزیت عبارات «تلفن» و «فکس» درج می شد، ولی امروزه شرکت ها به استفاده از تلفن گویا علاقه مند شده و در کارت های ویزیت این عبارات را مشاهده می کنید: «تلفن» و «تلفن گویا»

استفاده از تلفن گویا از آنجایی که یک ارتباط دو سویه (interactive) با مخاطب بر قرار می کند، هم برای مشتری مزیت محسوب شده و هم برای شرکتی که از این سرویس استفاده می کند.

مشتری با تماس با سیستم گویا می تواند تمام اطلاعاتی را که نیاز دارد بدست آورد؛ بدون اینکه طرف مقابل از بیان اطلاعات خسته شود و یا نگرانی از اینکه ساعت کار شرکت تمام شده است. اطلاعات مورد نیاز را بدست می آورد، کاتالوگ محصولات مورد نیاز  را از طریق فکس دریافت می کند و سفارش خود را از طریق همان تلفن گویا ارائه می کند.

سیستم نیز بطور هوشمند سفارش را به مدیر شرکت اطلاع داده و تضمین می نماید که این مشتری حتی در زمانی که شرکت تعطیل است نیز جذب شده و می تواند به یک مشتری بالفعل تبدیل شود. و این در حالی است که شرکت شما تعطیل است.

این سیستم علاوه بر اینکه رضایت مشتری را افزایش می دهد، می تواند باعث افزایش سود آوری شرکت نیز شود.

حتی بسیاری از شرکت ها با استفاده از این سیستم ها نمای زیبایی از شرکت خود ارائه کرده و مشتری با برخورد به این سیستم دید خوبی نسبت به آن شرکت پیدا می کند و به عبارت دیگر پرستیژ شرکت بالا رفته و باعث افزایش اعتبار می شود. چه بسا شرکت های خانگی کوچک با استفاده مناسب از این شیوه ها ارتباط خوبی با مشتریان برقرار می کنند و به سرعت مسیر سیر تعالی خود را سیر می کنند.