تلفن گویا عبارتست از سیستمی که بصورت 2 طرفه (interactive) به تلفن ها پاسخ می گوید. به عبارت دیگر نسبت به درخواست کاربر حساس بوده و با تشخیص نیاز او پاسخ مورد نیاز را به وی می دهد. این سیستم می تواند از پخش یک پیام متناسب با درخواست کاربر گرفته تا اعلام موجودی حساب، پس از دریافت شماره حساب و یا گرفتن یک عدد، پردازش آن و بازگرداندن نتیجه آن به تماس گیرنده متغیر باشد. اما تمامی این موارد نمونه های یک سیستم 2 سویه هستند که تماس گیرنده می تواند تا رسیدن به نتیجه مورد نظر با سیستم تعامل داشته باشد.

نمونه های یک سیستم تلفن گویا:

  • تلفن بانک 
  • سیستم معرفی محصولات
  • سیستم های اطلاع رسانی
  • سیستم اعلام نمرات
  • سیستم رزرو وقت
  • سیستم دریافت کد فعال سازی نرم افزار
  • و...