کلا برای راه اندازی یک سیستم تلفنی اعم از منشی تلفنی تا یک سیستم تلفن گویا ی حرفه ای، نیازمند سخت افزار هایی می باشیم که از لحاظ نیاز به کامپیوتر به 2 نوع تقسیم می شوند:

 

سیستم های مستقل از کامپیوتر

این سیستم ها بصورت یک سخت افزار مستقل عمل کرده و یک خط تلفن به این سیستم متصل می شود. کلیه عملیات های مورد نیاز توسط این سخت افزار انجام می شود و تنظیمات نیز درون آن ذخیره می شود.

بعنوان مثال می توان به دستگاه های تلفن پاناسونیک اشاره کرد که بصورت مستقل اقدام به دریافت پیام می نمایند. بعضی از سیستم های تلفن گویا و حتی اپراتور خودکار نیز ممکن است توسط این شیوه راه اندازی شوند.

 

سیستم های نیازمند کامپیوتر

در این شیوه، سخت افزار ارتباطی توسط یک کامپیوتر کنترل می شود و کلیه تنظیمات توسط نرم افزاری که برای این منظور طراحی شده است، انجام می پذیرد. اکثر سیستم های تلفن گویا نیز از این شیوه بهره می برند.

 

مقایسه

 بسیاری از افراد در مورد انتخاب نوع سیستم تلفن گویا دچار شک و تردید می شوند و برای هر نوع نیز مزایایی را نیز برای خود در نظر می گیرند و نسبت به آن اقدام به تهیه تلفن گویا می کنند.

دلایلی که برای استفاده از سیستم های مستقل از کامپیوتر بیان می کنند معمولا شامل این موارد است:

  • عدم نیاز به یک دستگاه کامپیوتر و کاهش هزینه.
  • کاهش برق مصرفی به علت عدم استفاده از کامپیوتر.
  • کاهش استهلاک کامپیوتر به علت روشن ماندن مداوم.
  • ترس از روشن نگه داشتن کامپیوتر.

اما این موارد که به ذهن بسیاری از کاربران خطور می کند، در بسیاری از موارد منطقی نبوده و تنها یک تفکر در مورد تلفن گویا می باشد که در ادامه توضیحات بیشتر را خواهم داد.


درست است که استفاده از کامپیوتر برای تلفن گویا مستلزم اختصاص یک کامپیوتر به سیستم می باشد ولی با توجه به مزایایی که در قبال این مسئله شامل کاربر می شود، نسبت به نوع دیگر ترجیح دارد. هر چند بسیاری از اشکالات وارده به سیستم های با کامپیوتر، اصلا وارد نبوده و تنها یک برداشت اشتباه می باشد.

بعنوان مثال ترس از استهلاک دستگاه به علت روشن ماندن زیاد تنها یک برداشت اشتباه است. بطوری که صدمه ای که سخت افزار کامپیوتر در هنگام روشن و خاموش شدن می بیند، بسیار بیشتر از روشن ماندن کامپیوتر برای مدت زمان طولانی است. چرا که این قطع و وصل برق فشار شدیدی را به سخت افزار وارد می آورد. من خودم چند سالی است که کامپیوتر تلفن گویای خود را روشن نگاه داشته ام و این مسئله مورد تأیید تمامی متخصصان الکترونیک می باشد.

دلیل دیگر که بعنوان اشکال مطرح می شود، مصرف برق زیاد توسط کامپیوتر است که این دلیل نیز وارد نمی باشد؛ به دو دلیل: 1- اکثر برق مصرفی کامپیوتر متعلق به مانیتور است و برای کارکرد تلفن گویا نیازی به روشن نگاه داشتن مانیتور نمی باشد. در ضمن برق داخل کیس تنها 12 ولت و 24 ولت می باشد. 2- میزان برق مصرفی کامپیوتر در زمان های مختلف متفاوت است و در زمانیکه کامپیوتر در حال کار با حداقل کارایی است، برق مصرفی آن کاهش می یابد. بعنوان مثال کارت گرافیک در زمان کار برای نمایش یک بازی سنگین، برق بسیار بیشتری مصرف می کند نسبت به زمانیکه از کامپیوتر هیچ استفاده ای نمی شود.

دلیل دیگر که یک نوع ترس از روشن نگه داشتن کامپیوتر است نیز یک توهم بیش نیست. چرا که قطعات کامپیوتر حتی در صورت ایجاد بدترین شرایط، طوری طراحی شده اند که برق را قطع می کنند و در صورت ایجاد اتصالی نیز به دلیل بدنه فلزی کیس، این جرقه ها به بیرون کیس منتقل نمی شود تا مانع از ایجاد آتش سوزی شود. هرچند بطور قطع می توان گفت که با روشن گذاشتن چندین ساله کامپیوتر خود حتی یک بار شاهد ایجاد همچین خطراتی نخواهید بود. همانطور که شاهد هستید، عابر بانک نیز یک دستگاه کامپیوتر است که بطور شبانه روز بدون وقفه در حال کار می باشد. ولی آیا تاکنون دیده اید که یک دستگاه عابر بانک بطور خودکار دچار صدمه شود؟!!!

 

مزایا

با این حال، نه تنها اختصاص یک کامپیوتر برای تلفن گویا ضرری ندارد بلکه با توجه به مزایای زیادی که شامل حال کاربر می کند، بعنوان تنها راه حل باقی می ماند.

تنها یک سیستم تلفن گویا که دارای یک پردازشگر باشد، می تواند بطور هوشمند به تلفن ها پاسخ گوید. چرا که دارای یک مغز متفکر بوده که در هر لحظه می تواند تصمیم گیری نموده و به تماس گیرنده پاسخ مناسب بدهد.

مزیت بعدی امکان تغییر تمامی تنظیمات آن است که به کاربر این امکان را می دهد که در هر لحظه تغییرات مورد نیاز را در سیستم توسط نرم افزار مربوطه اعمال کند.(البته در صورتیکه شرکت طراح اجازه این کار را به کاربر داده باشند. همانند محصولات گروه نرم افزاری طوبی) ولی در سیتسم های مستقل از کامپیوتر، تنظیمات می بایست توسط شرکت سازنده و سخت افزار ارتباطی ای که در اختیار آنهاست درون دستگاه شما اعمال گردد.